Translate

Thursday, February 7, 2013

Verkstaden del 2:2 Dockorna

I mitt förra inlägg kunde ni se resultatet med dockorna på plats. Men här tänkte jag visa några bilder från när jag gjorde dem. Detta är faktiskt de enda dockor jag slutfört, jag har börjat på flera, men får aldrig till dem, de blir inte som jag tänkt mig och så lägger jag undan dem. Vi får se om jag gör fler nån dag...

Jag gjorde ett "skelett" av piprensare och testade vilken form dockan skulle ha, genom att sätta den på stolen så som jag ville ha den.

Sen virade jag in piprensaren i skumgummi och tygremsor

Jag sydde en enkel tröja av vit lakansväv och en väst av nån slags lurv-fleece =) Ska dockorna inte lekas med eller byta kläder kan man sy dem direkt på, men jag kunde trä på mina kläder lätt då jag inte satt dit något huvud ännu.

Sen fick han ett par jeans, sydda av just ett par gamla trasiga jeans. Och ett bälte att ha sina verktyg i, detta är bara utklippta lappar av fuskmocka och inga riktiga fickor.

Till huvudpersonen gjorde jag en likadan kropp av piprensare och klädde honom i blåställ gjort av filt. (det ända blå tyg jag hade)

Jag har två "huvudmallar" i nån slags keramik eller nått annat hårt material. Jag kan inte hitta dessa mallar nu tyvärr och jag vet inte mycket om dem, men de har funkat rätt bra att göra huvuden med dem.

Jag gjorde två huvuden till detta tittskåp. Fast jag använde mallen blev de inte helt lika, det beror lite på hur mycket lera jag använder och då mallen är stenhård får man lirka ut leran och då blir det lite olika form på huvudet när jag väl fått ut det =)


Mustasch och hår är päls jag klippt från min hund.
 

Tyvärr är dessa bilder lite suddiga.. Men den lata medarbetaren har fått lite skäggstubb och sovande ögon, medan huvudpersonen fått pigga ögon målade med hobbyfärg.
 

Huvudpersonen har fått en huvudbonad och är färdig
Denna man har alltid massa saker pågång och jobbar så flitigt, så han äter korv och pratar i telefon och grejar i verkstaden samtidigt!
 
Om jag får säga det själv så tycker jag nästan att han är lite lik originalet! =) Alltså lyckades jag denna gång, men det brukar gå bra första gången jag gör något, nybörjartur verkar vara min grej ;)


7 comments:

  1. Hard working man! Looks great hon!

    ReplyDelete
  2. Hannah, jag är så imponerad av dinna dockor! Vilket arbete, och väldigt bra inlägg när du beskriver allt från början till slut. Jag skrattade lite efter att läste varifrån håret kommer :D
    Du ska vara nöjd för att de är så fina.
    Kram
    Valentina

    ReplyDelete
  3. Te ha quedado fantastico, gracias por compartir tus explicaciones.
    besitos ascension

    ReplyDelete
  4. Muy bueno tu paso a pasa.
    Te ha quedado fantastico.
    Gracias parece hasta fácil.

    ReplyDelete

Thanks for reading, I love to read your comments =)
Hannah