Translate

Wednesday, March 2, 2011

Ett tittskåp till mormor (del 3 Mattan)

Det kommer en del nya inlägg i rad nu, eftersom jag faktiskt är klar med detta tittskåp redan så kan jag lägga in alla bilder rätt snabbt =)

Jag tänkte berätta om mattan nu. Jag funderade på att köpa en matta, men hade inte så mycket tid kvar tills jag måste vara klar (mormors födelsedag var deadline =) eller några dagar innan, då vi skulle åka och hälsa på henne) och jag vågade inte köpa en matta på Tradera i fall den inte skulle hinna fram med posten. Att brodera en matta var helt uteslutet då jag inte hade tid med det. Och att väva en matta kändes inte helt rätt. Så jag funderade en hel dag, men kom inte på något, tills på natten, då drömde jag om hur jag skulle göra, fast jag drömde att jag skulle ta tygremsor, men när jag vaknade kom jag på att jag sett någon göra mattor av klippta garnbitar. Så då testade jag detta. Hittade ett prefekt garn här i ett skåp =) Som bytte färg efter 1dm, så jag klippte bara av det där det bytte färg och limmade fast bitarna på en tygbit. Det blev väldigt kladdigt och svårt att få fast garnet, men jag hoppas att jag lyckades få lim på alla bitar så inget ramlar av =)
 
I'm going to tell you about the carpet now. I was thinking about buying a carpet, but did not have much time left until I had to be ready (grandmother's birthday was deadline =) or a few days before when we were going to visit her).
Embroidery was completely excluded because I did not have time with it. And weaving a rug did not feel quite right. So I thought about it a whole day, but did not come up with anything, until I was a sleep. I dreamed I would use teard fabric, but when I woke up I realized that I saw someone make carpets of yarn. Then I tested this. Found a prefect yarn here in a cabinet =) Changing color after 1dm, so I just cut off where it changed color and glued the pieces on a piece of cloth. It became very messy and hard to fixate the yarn, but I hope I managed to glue all pieces so that nothing falls off =)


Det perfekta matt-garnet =)
Perfect rug-yarn

Glued pieces of yarn on fabric.

Sen klippte jag till den// cut it out

Där gjorde jag en liten miss, att klippa bort tyget ända in, för jag ville ha fransar på mattan. men jag fransade en bit av tyget jag klippt bort och limmade på den under mattan.

I made a little mistake to cut the fabric all the way in, because I wanted to have a fringe on the carpet. I glued some new fabric on the back and made a fringe.



Färdig och fastklistrad på golvet. //Done, glued to the floor.


Hannah

9 comments:

  1. Привет Hannah! Замечательная идея! Я просто в восторге от вашего ковра!!!
    Татьяна

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! This is a very simple way to make a carpet, but I'm pleased with the result =)

      Delete
  2. Una manera muy sencilla de hacer una alfombra y con un gran resultado!!!!
    Muchas gracias.
    Besos

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! Yes, very simple and fun to get a quick result =)

      Delete
  3. Is it possible to get the English translation for this pattern? Thank you in advance .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry, late respond. I hope to make a translation on this post now.

      Delete
  4. A little tip to avoid having to use messy glue. Cover the backing card with double sided sellotape. The wool will stick well to it and there's no mess or risk of glue seeping through.

    ReplyDelete

Thanks for reading, I love to read your comments =)
Hannah