Translate

Thursday, March 3, 2011

Ett tittskåp till mormor (del 5 Bordet)

Jag tog ett bord av märket Lundby, vet inte om det ska vara dekorerat uppepå egentligen, är försänkt och jag har sett vita lundbybord som har ett mönster i försänkningen, men mitt hade inget mönster. Så jag tänkte göra en duk och precis som med mattan så var broderi uteslutet pga tidsbrist. Men jag hittade ett fint tyg jag fått för länge sedan (tror det är från Panduro, men jag tror inte de har kvar detta tyg i sortimentet fortfarande) Ett mönstrat blått tyg med "miniatyrmönster". Detta tyg använde jag både till gardinen (som ni sett) och till att sy en liten duk. Sydde med vanlig raksöm med korta stygn, ca 1mm på symaskinen.




På bordet ville jag ha massa saker, för många saker =) så jag var tvungen att välja bort lite som inte fick plats. Dels skulle jag få plats med fikat (kaffekopp, tårta och ett fat med en tårtbit) och dels frimärksalbumet, ett fotoalbum, en fruktskål, godisskål och en flagga. När jag skrivit ut frimärkena och fotona insåg jag att dessa var lite för stora, så båda albumena fick inte plats på bordet. Men som tur är hittade jag ett bra avlastningsbord/byrå där jag kunde lägga fotoalbumet.

Foto: Jag Foto: Anders Persson
Frimärksalbumet har jag alltså gjort av papper, skrivit ut förminskade frimärken (bilderna hittade jag på posten.se) På ena sidan limmade jag fast ett bakplåtspapper, för det brukar vara ett sånt papper mellan sidorna i frimärksalbum.

Fotoalbumet: Även det gjort av papper, skrev ut några foton Anders tagit på familjen.

Foto: Anders Persson
Kaffekoppen är av porslin och den har jag köpt, köpte ett 12-pack tror jag på Direct Trade AB (en bra postorderfirma) Jag stoppade i lite brun fimolera och bakade hela koppen i ugnen.


Svenska flaggan: gjorde jag av Fimolera och papper, målade flaggan på en pappersbit som jag sedan limmade fast på stången.
Pennan: gjord av Fimo även den, som är målad med silverfärg.
Godisskålen: Den är också gjord av fimo, lika så godiset (engelsk konfekt) Som jag limmat fast i skålen.


Fruktfatet: Fick stå i bokhyllan, gjort av Fimo, både frukt och fat.
Tårtbiten: Är utskuren ur tårtan. Som jag gjort av Fimolera. Skeden är köpt på Direct Trade AB och fatet gjorde jag av lite papper. Jordgubbsskivan är köpt, gjord av Angie Scarr (köps i stänger sk. fruit canes)
Foto: Jag Foto: Anders Persson
Tårtan: Gjord av Fimo, jag satt på två siffror på tårtan, men de ramlade av, så jag fick limma fast dem igen. (många tror att min mormor fyllde 75år, men jag vet att hon fyllde 36år, igen) ;)
För att få lite struktur på tårtbitens kant och tårtan så använde jag en avbruten tandpetare, annars kan man ta en gammal tandborste med (detta görs innan man bakat tårtan i ugnen)
Banan- och kiwiskivorna har jag gjort av fimolera. De görs som stänger (fruit canes) och skärs sedan med rakbland, jag kanske visar senare i bloggen hur jag gjort dessa)
När allt var klart satte jag fast ett "blockljus" på bordet med. Gjort av fimo och lågan är gjord av självlysandefimo. En blåmes av Fimo fick också sitta på bordet.
 


Hannah

No comments:

Post a Comment

Thanks for reading, I love to read your comments =)
Hannah