Translate

Wednesday, November 7, 2012

Mina miniatyrböcker/ My books

Alltså böcker som handlar om miniatyrer, inte små miniatyrböcker ;)
Jag tänkte lista de böcker jag har och kort skriva vad jag tycker om dem (åter igen en idé som jag fått från FB-gruppen)

A list of my books about miniatures.


Den första miniatyrboken jag läste var en som jag fått: 
The first miniature book I ever read was given to me as a gift:

Gör ditt eget dockskåp och tittskåp av Gunnel Nilsdotter och Åke Siverwall från Ica bokförlag
Den är helt ok, men jag har alltid tyckt att den riktar sig mer mot barn... så jag sökte fler böcker och upptäckte att biblioteket faktiskt hade några dockskåpsböcker, typ 5st =) Där lånade jag flitigt Eva Malmstens tre böcker och älskade dem och har nu tillslut fått tag på alla tre!

A Swedish book. It is OK, but I've always thought it feels a bit like a book for children... so I searched for more books and discovered that the library actually had some dollhouse books. So I borrowed Eva Malmsten's three books several times and loved them, and after a good deal of searching, I finally have all three of them myself!

Inred tittskåp och dockskåp av Eva Malmsten Ica bokförlag
Detta är den första och den är svårast att få tag på. Den är precis som de övriga slut på förlaget och man får kolla Tradera, bokbörsen och loppis osv. Den beskriver så bra hur man med enkla medel o billigt "skräp" kan göra sina egna miniatyrer. Jag blev helt förälskad i boken första gången jag fick tag på den på bibblan =)


This is the first book from Eva, and most difficult one to obtain. It is just like the other ones, out of print and you'll have to check Tradera (Swedish eBay) flea market, etc..
It describes so well how cheap "junk" and recycled materials can be turned into miniatures. I fell totally in love with this book the first time I got a hold of it on the library =)
 
Dockskåp och tittskåp av Eva Malmsten Ica bokförlag
Lika bra som den första =) Här beskrivs bla ett badrum, gotlandsrum (en av mina favoriter i denna bok) och en underjordisk boning (en annan favorit, fast jag älskar ju allt i dessa böcker.. ;) )

As good as the first one =) Describes for example a bathroom, "gotlandsroom" (Gotland is a swedish island) (one of my favourites in this book) and an underground den (another favourite, though I love everything in these books ..;))
 
Dockskåp och miniatyrer. av Eva Malmsten Ica bokförlag
3dje och sista boken än så länge, men det finns visst uppslag för en 4e, så nu får vi tjata på ica förlaget att de vill släppa en till och göra fler upplagor av de som redan finns!
Här finns tips på bla. lampor, gymnastiksal, tvättstuga och en kakelugn.


The third and last book from Eva, so far, hopefully there will be more =)
This one has tips on lamps, laundry room and a fireplace.
Ulliga gulliga hundar av sinco Forum
En Japansk författare som egentligen heter Nobuko Nagakubo men kallar sig Sinco. En fin bok med fina bilder o bra beskrivning hur man lätt gör sina egna ullhundar med hjälp av en speciell nål.

I have this book in Swedish, but it's from a Japanese writer whose real name is Nobuko Nagakubo but calls herself Sinco. A nice book with nice pictures and good description how to easily make your own dogs from wool, using a special needle.
 
Making Miniature Food and Market Stalls av Angie Scarr Guild of master craftsman publications
Jag älskar denna bok!! Den har jättebra beskrivningar på bla. citronstavar, gurkstavar, bananer, blomkål, bacon, korvar, ja det mesta man kan äta. Verkligen jättebra bok! Den är på engelska men lätt att förstå även om man inte är så bra på engelska, då det är så många bilder med. Jag gillar speciellt att det finns ett färg-blandnings-schema att gå efter för att få bra resultat på sina alster.

I love this book!! It has great descriptions of for example lemon canes, cucumber canes, bananas, cauliflower, bacon, sausages, yes, most of what you can eat. Really great book! It is in English but easy to understand even if you are not so good in English, since there are so many pictures. I especially like that there is a color-mixing chart to go by to get good results in your work.

Miniature food masterclass: Materials and techniques for model-makers Angie Scarr
Guild of master craftsman publication
Jag vet inte riktigt varför jag inte älskar denna bok som den förra av Angie, men det kanske är för att det är lite svårare projekt i denna. Vissa saker kräver även flytande fimo, som jag hittills aldrig provat.(Jag har numera provat detta, och det är inte så svårt som jag trodde)
Här finns beskrivningar på tårtor, meloner, tomatstavar och purjolök. En bra sak är att hon har graderat svårighetsgraden på projekten, då kan man börja med de lättaste och sedan prova svårare.

I do not really know why I did not love this book like I do the first one from Angie, but maybe it's because it's a little harder projects in this one. It some things require liquid Fimo, which I have never tried. (I have now, and it's not that hard...)
There are descriptions of cakes, melons, tomato canes and leeks. One good thing is that she has graded the severity of the projects, so you can start with the easiest and then try the harder ones.
Dockskåpsboken Vivienne Boulton Forum
Först tyckte jag denna bok hade möbler och saker som såg lite väl "hemmagjorda" ut, men sen upptäckte jag att enkelheten i boken verkligen är en fördel. Här finns enkla mönster och beskrivningar som man sen kan ändra lite på om man vill. Jag har hittills bara gjort soffor och fåtöljer från denna bok, men det blir nog mer sen. Man känner sig så duktig när man klarat av att bygga möbler från denna bok och då det ofta (tycker jag) ser lite proffsigare ut än i boken. (Jag har sett flera som testat olika projekt ur denna bok och allas resultat tycker jag ser snäppet "proffsigare" ut =) ) En väldigt bra bok med många bra tips och beskrivningar.

At first I thought the furnitures in this book looked a little too "home-made", but then I discovered that the simplicity of the book really is an advantage. Here are simple patterns and descriptions that you can modify as you like. So far I've only made sofas and armchairs from this book, but I will probably try some more things later. You feel so good when you have managed to build furniture from this book, and then it often (I think) looks a little more professional than in the book. (I have seen several that tested various projects from this book and everyone's results looks a bit more "professional" that the original =)) A very good book with many great tips and descriptions.
 
Miniature iron-on transfer patterns for dollhouses, dolls and small projects
Rita Weiss and Frank Fontana Dover
Denna bok kanske är kul om man vill göra egna tryck på tyg eller mönster och så, men jag har aldrig kommit igång. Den innehåller alltså mönster att stryka på tyg och sedan tex sy efter.
Finns säkert roligare böcker att lägga pengarna på...

This book might be fun if you want to do your own printing on fabric or patterns, but I never got started. It contains a lot of transfer patterns.
There are certainly more fun books to put your money on ...

 
Miniature Crocheting and knitting for dollhouses Rosemary Drysdale
Denna bok hade jag, tills för en månad sen då jag sålde den. Alltså tyckte jag inte att den var så bra.. Det är en bok på engelska med stick- och virkbeskrivningar. Fanns en del fina saker, men bilderna var i svartvitt och mönstren på engelska och jag orkade aldrig översätta och sticka samtidigt.. =)  Så jag sålde boken i hopp om att ha råd med nån roligare bok.

I use to have this book, but I sold it. So I did not think it was that good .. It is a book in English with knitting and crochet descriptions. There were some nice things, but the pictures were in black and white patterns in English and I could never translate and knit at the same time .. =) So I sold the book, hoping to be able to afford some new funnier book.
 
The Big book of dolls'house Jean Nisbett Guild of master craftsman publication
Denna bok var relativt billig, speciellt med tanke på att den är rätt tjock (319 sidor) 149kr på cdon.se tror jag. Det finns massa fina bilder och faktiskt nån step-by-step (gör-det-själv) men ändå har jag knappt bläddrat i boken, jag vet faktiskt inte varför.. Eller så är det bara att jag har svårt för engelska böcker och vill helst ha dem på svenska. Det känns som vi använder olika material i olika delar av världen med, tex används foam bord i denna och många andra böcker, detta material ser man väl sällan i Sverige?! Men det är många fina bilder, så den är väl värd sina pengar =)

This book was relatively cheap, especially considering that it is quite thick (319 pages) 149kr on www.cdon.se There are lots of great pictures and actually some step-by-step (do-it-yourself) but yet I barely browsed the book, I really do not know why .. Or is it just that I have a hard time with English books and would rather have them in Swedish?! It feels like we use different materials in different parts of the world, such as foam board used in this and many other books, I never see foam board in any store here.. But there are many nice pictures, so it is well worth its money =)


Det var alla böcker jag har för tillfället, jag hoppas kunna fylla på denna lista så småningom. Det finns många böcker på önskelistan. Högst upp just nu står: miniaturemöbler i skandinavisk stil av Susanne Botfeldt men även många fler böcker =)
Har du någon bra miniatyr/dockskåpsbok som saknas i min samling? Lämna gärna en kommentar under inlägget så att jag kan fylla min oändliga önskelista med fler böcker att köpa i framtiden =)

Feel free to leave me a tips of a book you think I should buy =) I love books and would love to have lots of them, just need to save some money and then I will add more books to my wish-list =)

No comments:

Post a Comment

Thanks for reading, I love to read your comments =)
Hannah